Rebellen blev omvendt
”Vi syntes, vi var progressive, men i virkeligheden var vi ærkereaktionære,” siger Ove Smedegaard, der protesterede fysisk, da Musikhuset åbnede.
Tekst: Skrevet af Hans Petersen i samarbejde med Århus Stiftstidende
Dannebrog blafrede på flagstængerne, og den røde løber var lagt ud. I velpresset, mørkt jakkesæt, hvid skjorte og stribet slips stod borgmester Thorkild Simonsen klar til at tage imod dagens hædersgæst, Dronning Margrethe. Alt var lagt an til den store fejring, og byen glædede sig. I mange måneder havde byggeriet været i gang, og nu skulle den nye perle og stolthed indvies og tages i brug. Oplevelser ventede i det store glashus, det nye Musikhus Aarhus.
Men der var ikke lutter idyl, viste det sig. Ikke alle syntes, det var i orden, at byen havde brugt den officielle pris på 115 millioner kroner til kulturens store glashus, der var udset til at skaffe borgerne oplevelser og glæder i et omfang som perler på en snor.
Indviet i godt vejr
Vejret var godt, da Dronning Margrethe og Prins Henrik ankom klokken 19.40 fredag 27. august, men der var piften og råben, hujen og øv-øv’er. 200-300 demonstranter gav højlydt deres utilfredshed til kende, men også med skilte og bannere. ”Musikhus til 150 millioner kroner. Hvem sagde krise?” stod der på et af bannerne. ”I morer jer på vore børns bekostning”, stod der på et andet.
Lige ved indgangen - så det var umuligt at undgå at få øje på dem - sad far, mor og to børn - med madpakker som en protest mod den nye investering. De mente, at de mange millioner kunne være brugt til noget andet og bedre: gamle og syge, vuggestuer og børnehaver og til dem, der ikke havde så mange penge. Det nye hus var jo for borgerskabet, for dem, der havde råd, mente de.
Ove Smedegaard var manden, der med familien udførte en stille protest den fredag, 27. august 1982, da arkitekterne Kjær og Richters svendestykke af et musikhus blev åbnet for alvor for første gang.
I dag er den 69-årige århusianer med bopæl i Kongsvang jævnligt gæst i Musikhuset, som han er vældig glad for, og han benytter sig ofte af andre af byens kulturtilbud som kunstmuseet Aros, Aarhus Teater, Moesgaard Museum, Teatret Svalegangen og de mindre teatre.
”Vi var rebeller”
Ove Smedegaard ser med et smil tilbage på det, der skete dengang.
”Vi var venstreorienterede og rebelske og syntes, vi var progressive. Vores børn på syv og fem år var med, for de skulle opdrages i en god tro. Vi håbede, Dronningen ville se os. Der var jo også boligmangel dengang, og vi syntes, det havde været bedre med boliger på dette sted. Jeg havde en frygt for, at en af demonstranterne ville smide en sten gennem en af de store ruder i glashuset, men det skete heldigvis ikke. I dag kan jeg se, at vi i virkeligheden var ærkereaktionære ved at protestere mod udvikling og det nye,” siger Ove Smedegaard og trækker på smilebåndet.
”Jeg kan grine ad det nu,” tilføjer han, der også har været med til at besætte tomme huse, blandt andet en ejendom i Jægergårdsgade 140.
”Jeg solgte mit første billede nogensinde af politifolkene, der holdt vagt ved det tomme hus, og følte nærmest, de var på vores side,” siger han, der siden mest har levet af at være fotograf og underviser.
Han blev uddannet elektroniktekniker på Danmarks Radio dengang, statsradiofonien holdt til i en bygning ved Aarhus Havn.
”Det var her, jeg besluttede, at jeg aldrig mere i livet ville have fast arbejde. Og sådan har det været,” bemærker Ove Smedegaard.
Tog hjemmefra som 17-årig
17 år var han, da han forlod hjemmet og forældrene i Skjern for at tage til Aarhus.
”Min afskedshilsen til mine forældre var, at jeg nok skulle klare mig selv. De skulle ikke hjælpe. Min mor syntes, det var en noget svær beslutning, for hun vidste, at jeg ingenting havde med på rejsen. Men jeg har klaret mig uden hjælp siden og har rejst på det meste af jordkloden. Jeg elsker at tage af sted på egen hånd og har vel blaffet 5000 gange,” fortæller Ove Smedegaard.
På en af turene bekræftede han for sig selv den usædvanlige beslutning om aldrig at tage fast arbejde.
”Oftest besøgte jeg ikke-engelsktalende lande for at møde kulturer, der er anderledes end vores. Og da jeg en tidlig morgen gik rundt i gaderne i Kathmandu, hovedstaden i Nepal, nød jeg friheden i den grad, at jeg besluttede, at jeg ikke længere ville have lønarbejde,” fortæller Ove Smedegaard.
Han har levet af at være freelance fotograf og at undervise i musiske fag på for eksempel FOF, Aarhus Tekniske Skole, Lilleskole for Voksne og Behandlingshjemmet Egåhus.
”Jeg har aldrig haft et ønske om at være gældfri, men det er jeg, og det er en god fornemmelse. Jeg lever i nuet og bekymrer mig ikke, er ikke bange for at prøve nye ting og kaste mig ud i noget ukendt, heller ikke at rejse til nye og fremmede steder,” siger Ove Smedegaard, der i øvrigt hader snobberi.
”For mange biler”
Han går ind for, at vi passer på kloden og har ikke selv noget stort forbrug. Han og hustruen har købt en lille elbil, og det synes han, at flere bør gøre.
”Det er vel at mærke en elbil, ikke en hybrid, for de er en kæmpe fejl med hensyn til CO2-udledningen,” tilføjer han.
”Der er jo alt for mange biler. Nogle familier har tre, og så er det til at forstå, at det er svært at finde p-plads. Vi skulle gøre som jeg oplevede i Tokyo i Japan. Hvis du vil have en lejlighed i byen, skal du bevise, at du også har eller har købt en p-plads. Ellers kan du ikke bo der. Det kunne vi indføre i Aarhus,” siger Ove Smedegaard.
Han holder sig i god form, vinterbader tre-fire gange om ugen ved Ballehage og cykler flere gange om ugen på hold med andre seniorer. I sommer var han med på cykelturen Skagen-Aarhus på én dag. Og så elsker han at følge byens liv og de mange høje huse, som skyder op.
Og Ove Smedegaards næste besøg i Musikhuset?
”Jeg ved ikke, om det bliver det næste, men jeg har allerede købt billetter til 40 års jubilæumsdagen i august, hvor der bliver masser af underholdning. Det bliver fedt,” siger han med samme begejstring, som han hele tiden udtrykker.
40 år med Musikhuset Aarhus
- Musikhuset Aarhus fylder 40 år 27. august 2022.
- Indviet i 1982 og udvidet i 2004 og 2007. Først med otte meter ekstra glasfacade. Anden gang med Rytmisk og Symfonisk sal med mere.
- Skandinaviens største koncerthus og hjemsted for Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus Symfoniorkester, Den Jyske Opera, Børneteateret Filuren.
- Seks sale og ni scener. Hvert år holdes ca. 1500 arrangementer for omkring 650.000 gæster.