1920 1980 Malkovich (42)
18/04-2023

John Malkovich kommer til Aarhus

Oplev den amerikanske stjerneskuespiller John Malkovich som seriemorder på scenen i Musikhuset.

En af vor tids største skuespillere kan for første gang nogensinde opleves i Danmark som den østrigske seriemorderen Jack Unterweger. I musikteaterforestillingen The Infernal Comedy - Confessions of a Serial Killer indtager John Malkovich hovedrollen, når han træder op på scenen i selskab med to stjernesopraner og et klassisk ensemble.

Vi ser det som et kæmpe scoop, at en af de mest legendariske og karismatiske skuespillere kommer til Danmark. Rollen som Jack Unterweger, der forfører kvinder og myrder af lyst, er som skræddersyet til Malkovich. Jeg er overbevist om, at der venter publikum en ekstraordinær oplevelse i Musikhuset med en unik blanding af klassisk musik og teater," siger Musikhusets kunstneriske chef, Jeppe Uggerhøj.

Humor og fuldtonet ondskab

Forestillingen er baseret på den virkelige historie om den berygtede seriemorder Jack Unterweger, der blev kendt som Østrigs Jack the Ripper. Han blev løsladt fra sin livstidsdom efter bare 15 år bag tremmer. Det skete efter pres fra en række højprofilerede intellektuelle, der hyldede de digte, skuespil og noveller, Unterweger skrev i sin celle. Man mente ovenikøbet, at Unterweger var et skoleeksempel på, at selv den værste forbryder kan forbedres gennem kunst.  Da Jack Unterweger kom ud, var han en feteret mediestjerne. Sideløbende fortsatte han med at dræbe uskyldige kvinder i både USA og Europa. Indtil han omsider igen kom for retten og begik selvmord samme dag, dommen faldt.

Forestillingen fik premiere i USA i 2008 og har siden med stor succes turneret i det meste af verden. Forestilling fik et dansk twist, da operasangeren Louise Fribo fra 2010 til 2011 stod overfor Hollywoodstjernen Malkovich på scenen som den ene af de to sangere i stykket.

Den 13. januar 2024 kan forestillingen for første gang opleves i Danmark, når Musikhusets Symfonisk sal danner ramme om et uforglemmeligt blik ind i menneskets mørkeste afkroge.

En af vor tids største

Den amerikanske skuespiller John Malkovich er en af vor tids største. Han har medvirket i mere end 70 film og tv-serier og modtaget et hav af anerkendelser. Han er desuden kendt for sin karismatiske og blændende sceneoptræden.

The Infernal Comedy - Confessions of a Serial Killer er en fantastisk hybrid mellem teatermonolog, opera og klassisk musik tilsat grovkornet humor. På scenen i Musikhuset er foruden John Malkovich det klassiske ensemble Orchester Wiener Akademie og de to sopraner Chen Reiss og Susanne Langbein, der spiller og synger berømte operaarier af Mozart, Vivaldi og Haydn.

Musikken ledsager Unterwegers foruroligende tilståelser og skildrer subtilt både den kvindelige sårbarhed og fortvivlelse og morderens raseri og begær. Hele tiden pakket ind i den uhyggelig dobbelthed af humor og vold. "Kender Dr. Jekyll Mr. Hyde?" spørger Jack Unterweger, før han kvæler en sopran i hendes egen bh.

Det officielle billetsalg til The Infernal Comedy - Confessions of a Serial Killer begynder fredag den 21. april kl. 10. Billetter kan købes på Musikhusets hjemmeside.