Life Is Live Festival Blaue Blume Musikhuset Foto Allan Høgholm
28/02-2023

Musikhuset stærkt tilbage i 2022

Musikhuset Aarhus er kommet flot tilbage efter corona. Regnskabet for 2022 viser et overskud på 187.000 kr.

Trods masser af udfordringer og uro i omgivelserne står Musikhuset stærkt. Gæsterne strømmede i 2022 til for at markere Musikhusets 40 års jubilæum og opleve fællesskabet og nærværet omkring livemusik og scenekunst. Det netop offentliggjorte regnskab viser en økonomi i fin balance.

Det glæder mig, at kulturlivet i Aarhus er på vej tilbage på den store klinge. Musikhuset er en af byens vigtigste kulturinstitutioner og en stærk dynamo for mange musikere, kunstnere og andre kulturaktører i byen. En sund økonomi er afgørende for, at Musikhuset kan fortsætte sin positive udvikling og levere store oplevelser og unikke fællesskaber til byens borgere og gæster,” siger rådmand for Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune Rabih Azad-Ahmad.

Musikhusets 40 års jubilæumsår begyndte ellers med masser af udfordringer. I januar var huset helt nedlukket på grund af corona-pandemien, og foråret blev udfordret med ufred i verden, stigende inflation og tårnhøje energipriser. Det til trods endte årets besøgstal højt og regnskabet i plus.

Vi havde lagt et spændende og ambitiøst program. Både for at fejre vores jubilæum, men primært fordi vi håbede på, at Danmark var klar til masser af musik, teater, kunst og kultur efter nogle år, hvor vi i høj grad var bundet til hjemmet og skærmene. Det blev heldigvis modtaget virkelig godt af vores gæster. Jeg er stolt over, at vi en vanskelig tid har leveret ægte livskvalitet til så mange mennesker, og samtidig økonomisk har formået at holde skindet på næsen”, siger Musikhusets direktør, Jan Christensen.

Musikhusets regnskab for 2022 viser en omsætning på 118,6 mio. kr., hvilket er tæt på 19 mio. kr. højere end året før. Årets regnskab ender med et positivt resultat på 187.000 kr.

Unikt jubilæumsår

2022 blev også et år, hvor gæsterne i stor stil vendte tilbage. I alt indløste 344.000 billet til et arrangement i Musikhuset mod 232.000 året før. Tællere på dørene viser, at 783.000 mennesker besøgte Musikhuset, som med sine 35.000 m2, syv sale og ti scener også er hjemsted for Aarhus Symfoniorkester, Den Jyske Opera, Det Jyske Musikkonservatorium, Teaterhuset Filuren, café johan r og brasserie Maestro.

I et ekstraordinært jubilæumsår blev de helt store tilløbsstykker endagsfestivalen Life is Live Festival, der på selve fødselsdagen den 27. august fyldte alle Musikhusets scener og satte særligt fokus på nutidens og fremtidens stjerner. Få dage forinden summede Musikhusparken af glæde. 10.000 mennesker festede sammen i Musikhusparken, da GNAGS inviterede til et brag af en fejring af bandets Aarhus-historie i selskab med en perlerække af store danske artister.

Derudover bød året på en spektakulær udstilling med billeder fra 40 års historie, som hele februar måned blev projiceret på Musikhusets facade og senere udstillet fra gulv til loft i Musikhusets foyer. Peter Sommer og The Raveonettes tyvstartede årets SPOT Festival med en unik koncert i Musikhusparken. Endelig blev Susanne Biers kærlighedsdrama Den Skaldede Frisør forvandlet til en forrygende musical med musik af bykongen Thomas Helmig og Beatles-musicalen She Loves You fyldte Store sal. I alt udgjorde 1.500 koncerter og arrangementer Musikhusets jubilæumsprogram.

Musikhuset har netop frigivet sit program for 2023, der opdateres løbende som nye koncerter og arrangementer.

Læs mere om det nye program

Pressebilleder
Størrelse: 4252 x 2835 Filtype: jpg
Størrelse: 4252 x 2835 Filtype: jpg