Queenmachine Århus18 Foto Thinkalike 1920 1980
02/05-2023

Rekordsalg i Musikhuset

Aldrig før i Musikhusets 40-årige historie er der solgt så mange billetter som i årets første fire måneder.

Efterspørgslen på unikke liveoplevelser er større end nogensinde. Det oplever Musikhuset i Aarhus, hvor der i årets første fire måneder er solgt 108.568 billetter. Det er rekord i hele Musikhusets 40-årige historie.

”Vi mærker i dén grad folks glæde ved at komme ud og være sammen om musikken, kunsten og kulturen. Det ses på billetsalget og mærkes hver aften, når vi møder masser af glade og forventningsfulde gæster i huset. Vi har sammensat er stærkt program, og det er skønt, at så mange har gode oplevelser at se frem til i Musikhuset det kommende år”, siger Jan Christensen, der er direktør i Musikhuset.

Nye koncepter går rent ind hos publikum

Blandt de bedst sælgende arrangementer i årets fire første måneder er musicalen Hair, musikteaterforestillingen The Infernal Comedy med Hollywoodstjernen John Malkowich, familieforestillingerne Skatteøen og Brødrene Løvehjerte samt koncerter med Tim Christensen og Teitur.

Musikhusets gæster har også taget særdeles godt imod en række nye koncepter. Premieren på den helt nye børnemusikfestival Kazoo blev i januar en bragende succes med flere end 2.000 gæster og masser af glade børn, der stiftede bekendtskab med musikken i alle dens afskygninger. I februar fyldtes Musikhusets foyer med sangglæde, fællessang og pop-skrål til premieren på Syng! Syng! Syng! Her øvede hundredvis af sangglade amatører sig sammen på Andreas Odbjerg-hittet Hjem fra fabrikken og dannede til sidst et nyt, vellydende superkor. Også Afterlive, hvor nye, talentfulde kunstnere kan opleves gratis på husets caféscene efter aftenens koncerter i salene, har vakt stor begejstring. Masser af gæster bliver hængende efter endt show og får en ekstra liveoplevelse med hjem i bagagen.

Travlt forår i Musikhuset

Det rekordhøje billetsalg kommer samtidig med forårssolen og en forestående travl måned i Musikhuset. Maj byder på en stor, udendørs koncert med tv-2, der tyvstarter årets SPOT Festival, som fylder Musikhuset og resten af byen med gæster og hundredvis af koncerter. Festivalen bliver efterfulgt af 12 aftener i Store sal med musicalen Hair, store hits og titusindvis af glade musicalgæster.

2023 er det første ”normale” år efter corona, der gik hårdt ud over kulturen. I januar og februar sidste år var alle kulturinstitutioner landet over som bekendt lukket helt ned. Og selv om Musikhuset kom fint igennem 2022, så varmer de netop offentliggjorte tal ekstra meget i Aarhus.

”Helt ærligt havde vi en usikkerhed om, hvorvidt folk var helt klar til at komme ud igen, og hvilken indflydelse krigen, inflationen og de øgede energipriser ville få for billetsalget. Det er derfor ekstra skønt at mærke den enorme lyst til at komme væk fra skærmene derhjemme og ud og mærke alt det, som livet i høj grad handler om. Jeg glæder mig over, at vi havde modet til at investere i et stærkt program, når nu Aarhus kvitterer så fint med et stærkt fremmøde”, siger Jan Christensen.

Rekordsalget for de første fire måneder er 17 % procent højere end det hidtidige rekordår 2019.

 

Pressebilleder
Størrelse: 4177 x 1860 Filtype: jpg
Download
Størrelse: 5782 x 3860 Filtype: jpg
Download
Størrelse: 5760 x 3840 Filtype: jpg
Download
Størrelse: 5906 x 3937 Filtype: jpg
Download
Størrelse: 3937 x 5906 Filtype: jpg
Download
Kontakt

Thomas Jensens Allé

8000 Aarhus C

Tlf.: 89 40 90 00

musikhusetaarhus@aarhus.dk

 

Musikhusets åbningstider

Hold dig opdateret

#musikhusetaarhus #musikhuset #lifeislive

Forstærk kontraster
Læs mere
Der er ingen resultater som matcher denne søgning. Søgning fejlede